Avui dia trobem moltes i variades representacions de Buda, ja sigui en forma de figureta, estàtua, quadre o font. Sembla que, creences a banda, ha esdevingut un element decoratiu que aporta sensació de pau.
En la iconografia budista resulta habitual trobar tan sols la reproducció del seu cap. Des del punt de vista simbòlic, representa el seu coneixement.
Si a l’article anteriorparlava d’una de les interpretacions que es fan dels presumptes rínxols que elcobreixen (segons una llegenda, caragols que intentaven refrescar Siddhartha Gautama quan meditava al peu de l’arbre de Bodhi), avui poso l’atenció en la prominència que sol lluir al damunt del seu crani.
És el que s’anomena Ushnisha, que en sànscrit significa “turbant”. Representa la saviesa i el poder espiritual assolits amb la il·luminació. La seva forma varia segons el moment històric i la cultura. Per exemple, antigament adoptava la d’una corona i, al sud-est asiàtic, sol aparèixer com una flor de lotus o com una flama. També es troba com a monyo o com una protuberància lleu.
El petit bony entre les celles esdevé un altre dels seus elements característics. Es tracta de l’urna, just al punt en què se situa el sisè txakra o “tercer ull”. Els txakres són com una mena de “vàlvules” que reparteixen l’energia, o prana, per tot el nostre organisme. Txakra, en sànscrit, vol dir “roda”.
La doctrina base de la filosofia iòguica diu que en tenim set de principals. El sisè s’anomena ajna o jnana-padma, que vol dir “lotus que atorga saviesa”, el centre de comandament del nostre cos subtil, que controla els altres txakres i d’altres canals d’energia, la nostra ment conscient i inconscient i els cinc sentits.
Quan es troba equilibrat, observem el món sense jutjar, gaudim d’una visió àmplia de la vida, d’una bona concentració, d’intuïció i, sovint, de carisma.
“Quan es calmen les onades del pensament, el vident experimenta el seu propi i veritable esplendor!" (Patanjali, Sutres de ioga, I.3)
fengshui@montsemilian.com
www.montsemilian.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada