Translate

divendres, 6 d’agost del 2021

Més enllà del Feng Shui: Si Sòcrates hagués tingut Facebook

Heu sentit a parlar mai dels tres filtres de Sòcrates? És una anècdota que se li atribueix i que, tot i que potser no sigui certa, està molt ben trobada.

Explica que un dia un dels seus deixebles va arribar molt esverat:

“Mestre, mestre, acabo de topar-me amb un dels vostres amics i m’ha parlat de vos amb mala intenció!”


El filòsof l’aturà:

“Abans de seguir parlant, això que em vols explicar hauria de passar per tres filtres. Si no els supera, aquest missatge no val la pena que sigui escoltat. La primera pregunta que t'has de fer és si això que diràs és veritat”.

L’estudiant s’ho rumià i respongué:

“Bé, no estic segur si n’hi havia, de mala intenció, en el que comentava de vos aquell home. Per tant, no puc afirmar que sigui del tot veritat”.

Aleshores, Sòcrates continuà:

“La segona qüestió és si el que em vols comunicar és bo”.

El noi va admetre que no pas i el filòsof afegí:

“O sigui que m’estàs explicant una cosa dolenta que no saps si és certa. A veure si passa el tercer filtre: Aquesta història em serà útil?”

Derrotat, admeté:

“Doncs no ho sé pas. Potser contribuiria a distanciar-vos”.

Sòcrates va concloure:

“En conseqüència, si el que desitges fer-me saber no és cert, ni bo, ni útil, per què m’ho hauries de dir?”

Sòcrates no tenia Facebook. Si se n’hagués obert un compte, de ben segur que seria un bon exemple a seguir. Plenes com estan les xarxes socials d’informacions no comprovades i de xafarderies, aplicar-hi els criteris de veritat, bondat i utilitat evitaria molts malentesos. I qui diu xarxes socials diu el safareig de tota la vida.

fengshui@montsemilian.com

www.montsemilian.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada